მირქმის იკონოგრაფია



                        მირქმის (მიგებება) იკონოგრაფია შუა საუკუნეების ქართულ           

 ქრისტიანულ ხელოვნებაში


მირქმა.  XII-XIII სს. მინანქრის ფირფიტა. 


წარმოგიდგენთ ათორმეტ დიდდღესასწაულთაგან ერთ-ერთის მირქმის(მიგებებისკომპოზიციას და შევეცდები ვაჩვენოამ გამოსახულების იკონოგრაფიული  რედაქციაშუა საუკუნეების ქართულ ქრისტიანულ ხელოვნებაშიამისთვის ავირჩიე 12-13 სს.-ითდათარიღებული მინანქრის ფირფიტა ,,მირქმის"გამოსახულებითრომელიც ბოტკინის ყოფილიკოლექციიდან 1923 წელს დაბრუნდასაქართველოში და ამჟამად ინახება საქართველოსხელოვნების სახელმწიფო მუზეუმშიასევეშედარებისთვის წარმოდგენილი იქნება X-XIსაუკუნეებით დათარიღებული საღოლაშენისლორფინით ცნობილ მირქმის კომპოზიციას.მირქმისმინანაქრის ამ ფირფიტაზეასახულია სცენა ლუკას სახარებიდანრომელიცმოგვითხრობს იესო ქრისტეს ტაძრად მიყვანებას,რომელსაც მარიამის განწმენდის დღეცჰქვია. თავი: 2; მუხლი 25-37.ებრაელთა სჯულის თანახმად დედაკაციმშობიარობის შემდეგ 40 დღის განმავლობაშიარაწმინდა ითვლებოდაგანწმედის ვადისგასვლის შემდეგ ოჯახი ვალდებული იყო ღვთისთვის შესაწირი მიერთმიათშეძლებულოჯახს ერთი წლის კრავი მიჰყავდა შესაწირად,ღარიბებისთვის კი დადგენილი იყო ორი გვრიტიან მტრედის ორი ხუნდისჯულის მიხედვითმარიამ და იოსებმა ყრმა იესო მეორმოცე დღესიერუსალიმის ტაძარში მიიყვანესიერუსალიმშიცხოვრობდა კაცი სვიმეონირომელიც ძვ.აღთქმის წიგნებს ებრაულიდან ბერძნულადთარგმნიდაესაია წინასწარმეტყველის წიგნისთარგმნისას მივიდა ადგიამდე ,,აჰა ქალწულმამუცად იღოს და შვას ძე...“ იგი დაეჭვდა რომსიტყვა ქალწული შეცდომით ეწერა და მოინდომაშეცვალა ,,ქალით“, მაგრამ გამოეცხადამთავარანგელოზი და უთხრარომ იქამდეიცოცხებდა სანამ ქალწულისაგან შობილ ქრისტესსაკუთარი თვალით არ იხილავდაგადმოცემისმიხედვითროდესაც ტაძრის ეზოში მარიამიყრმით ხელში იდგასუიწმინდის შთაგონებითმივიდა მასთან სვიმეონი და ყრმა იესო ხელშიაიყვანაასევე სულიწმინდის შთაგონებით იცნომაცხოვარი ტაძრის ეზოში მყოფმაწინასწარმეტყველმა ქამა ანამ და ღმერთისგანკაცება ყველას ახარა.მირქმის  კომპოზიციას არ მიუღია ისეთიფართო იკონოგრაფიული განვითარება როგორიცსხვა ათორმეტ დღესასწაულთა ციკლშიშემავალმა ზოგიერთმა კომპოზიციამ მიიღო.პირველად მირქმა ჩნდება V საუკუნეში  დასრულყოფილ იკონოგრაფიულ რედაქციას იძენს VIII-IX საუკუნეებშიმირქმის კომპოზიცებიგვხვდება ქრისტიანული ხელოვნების შემდეგდარგებშიკედლის მხატრობახელნაწერთადასურათებალითონზე პლასტიკისა დატიხრული მინანქრის ნიმუშებში.ჩემს მიერ შერჩეული მირქმის კომპოზიციაოქროს ფონზე სიმეტრიუადაა განაწილებული.სიმეტრიას აწონასწორებს  მარცხნივ იოსები,კალათით ხელში, რომელშიც  მტრედის ორხუნდს ზისიოსებისწინ წარმოდგენილიაღვთისმშობელი მარიამი ყრმა იესოთიმარჯვნივკი სვიმონის და ანა წინასწარმეტყველის ფიგურაა.მათ უკან მოცემუია ტაძარირომელიც ერთგვარარქიტექურლუ ფონს წარმოადგენსკომპოზიციისცენტრში ფიგურებს შუა მაღალი შანდალია,რომელზეც სანთელი ანთიარაც მხოლოდქართულ ,,მირქმის“ იკონოგრაფიისნიმუშებისთვისაა დამახასიათებელიმარიამი,შემოსილია ტრადიციული სამოსით -ფირუზისფერი ქიტონითა და მუქი ლურჯიჰიმატიონითღვთისმშობლის მსგავსიჰიმატიონებით არიან შემოსილნი იოსები  დასვიმონიოთხივე პესონაჟი მთლიანი ტანითაა მოცემული  3/4 - შისხვა ფიგურებთანშედარებით განსხვავებუია სვიმეონის პოზა,რომელსაც ორივე ხელი იდაყვებში აქვს მოხრილითითქმის მკერდის გასწვრივ და ამჟესტკულაციით თითქოს საცაა უნად მიირქვასყრმა იესოკომპოზიციის ცენტშია მოცემულიიესოს გამოსახულება ღვთისმშობლის მკლავზედაბრძანებილირომელიც  ერთი შეხედვითთითქოს ღვთისმშობელს ყრმის ჭერის ამ პოზითგაწვდილი ყავს მაცხოვარი სვიმონისკენყრმაწარმოდგენილია  მაკურთხეველი მარჯვენით  დამოწითალო ფერის  გრაგნილით ხელში.  ფიგურატანით მაყურებლისკენაა მობრუნებულიხოლო მისი  მზერა მიმართულია სვიმონმიმრქმელისაკენრომელიც ერთგვარ შიშს  დადაძაბულობას გამოხატავსიმის  მიუხედავათ,რომ იესო 40 დღის ჩვილია იგი ისე ზის დედისკალთაზე როგორც ტახტზე.



მირქმა. საღოლაშენი. X-XIსს. ვერცხლი - მოოქრული.


განსხვავებული რედაქცითაამოცემული მირქმის სქემა X-XIსს. ..საღოლაშნის ლორფინაზეკომპოზიციაჰორიზონტალურადაა აგებული -მარცხნივ იოსები და მარიამიმარჯვნივანა და სვიმეონიიოსები და ანა ¾ დითარიან წარმოდგენილიხოლო მარიამი დასვიმეონი რომელთაც ყრმა მაცხოვარიუჭირავთ პროფილში არიანწარმოდგენილნიკომოზიციის ცენტრსაქაც მაცხოვარი ჰქმნისრომლის თავზეცვარსკვლავებით შემკული გუმბათიამოცემულიაქ აღარ გვხვდება ცენტრშიმგდგარი შანდალი ანთებული სანთლით,საღოაშენის ლორფინაზე  სანთელი ანას უჭირავს ხელში. აქვე უნდა აღინიშნოს,რომ შუა საუკუნეებში  გვხვდებარედაქციები სადაც მირქმის კომპოზიციაანა წინასწარმეტყველის   გარეშეა.მირქმის იკონოგრაფიულპროგრამაშირასაც  სიმბოლურადმსხვერპლის  დანიშნულება აქვს დაასახავს  სვიმონის წინასწარმეტყველებას,მირქმის სცენაში სწორედ ღვთისგამოცხადებისმსხვერპლის უწყებაა  გაცხადებული (თავი: 2; მუხლი 25-37),რასაც  ასევე  ეთანხმებიან თეოლოგებიც.თუმცა იმ იკონოგრაფიულ ვარიანტებშისადაც არ არის წარმოდგენილი სამსხვერპლო  ან  ტაძრის ფონი  არუარყოფს მსხვერპლის თემის იდეას,რადგან იერუსალიმში სამსხვეპლო ღიაცის ქვეშ იყო მოწყობილი. მირქმის  კომპოზიციებშიყოველთვის ერთნაირი არ არის   ყრმისჭერის პოზაგარდა აღნიშნულისაგვხვდება რამდენიმე სხვადასხვავარიანტიმაგალითად გვხვდება სქემებისადაც ღვთისმშობელი მარიამი  ყრმას აწვდის სვიმონს ტრაპეზის თავზეანსვიმონს უპყრია ჩვილი ხელში და ქრისტე ისეთ პოზაშია  წარმოდგენილი თითქოს იგი ჯვარცმული იყოს.  მირქმის დღესასწაულიმართმადიდებლურ ეკლესიაშიაღინიშნება ძველი სტილით 2თებერვალსხოლო ახალი სტილით - 15თებერვალს.


ავტორი: მ. გივიაშვილი


Комментариев нет:

Отправить комментарий